Skip to content
  • YouTube
  • Facebook
  • Instagram
  • X
  • Linkedin
  • Flickr
  • Threads
  • TikTok

Markus Hofstätter's blog

  • Blog
  • Contact
  • Waterhouse Stops Database
  • Newsletter
  • About
  • Website
  • Patreon
  • My Life
  • ©
  • Toggle search form

Bringing a 160 Year Old Giant Petzval Lens Back to Life

Posted on January 22, 2020July 11, 2024 By Markus 5 Comments on Bringing a 160 Year Old Giant Petzval Lens Back to Life

Scroll down for English version

become a Patreon and support me: https://www.patreon.com/mhaustria

Es war ein ganz gewöhnlicher Samstagnachmittag Ende November. Ich besuchte einen Flohmarkt, traf mich dort mit ein paar Freunden und schaute mich ein wenig um und kaufte dort  ein Gasc and Charconnet 500mm Petzval Objektiv mit Washer Stops.
Wenn ihr so alt wich ich seid, habt ihr sehr wahrscheinlich den Film „Big trouble in little China Town“ gesehen und kennt den Spruch von Egg Shen “But that’s how it always begins. Very small.”
Irgenbdwie beginnen meine Projekte immer so und ein Monat später frage ich mich dann oft „Wo ich da nur wieder reingeraten bin“. Dieses Mal war es etwas einfacher.
Gasc and Charconnet wurde 1860 in Paris gegründet und produzierten bis 1880 Objektive unter diesen Namen, bis sie sich auf Laverne umbenannten



Wie im Video erwähnt, hat Haumberger Fertigungstechnik Gmbh den Ring für die Montage erstellt. Von der Kommunikation bis zur Fertigstellung lief alles perfekt ab. Sehr empfehlenswert!



Hier nochmal eine Skizze zum besseren Verständnis für die Berechnung der Blende und der Brennweite:



Das erste Nassplatten Porträt, welches ich mit diesem Objektiv erstellt hab war von prof. Dr. Sobotka. Als Präsident der Photographischen Gesellschaft hat er natürlich viel Erfahrung im Bereich Fotografie.

Eine Mitgliedschaft in der Photographischen Gesellschaft bringt viele Vorteile mit sich. Neben Fachvorträgen und Ausstellung, hat man Ansprechpartner in vielen Bereichen zum Thema Fotografie. Persönlich bin ich davon begeistert.
Mehr Infos unter: https://www.photographische-gesellschaft.at/

Und hier gibt es das Anmeldeformular: https://blog.markus-hofstaetter.at/BEITRITTSERKLAERUNG.pdf


Ich hatte das Gefühl den Österreichischen Albert Einsten der Fotografie zu porträtieren. Und genau mit diesen Gedanken ging ich ins Shooting.



<br>


Ich bin begeistert von dem Look das dieses Objektiv produziert. Es zwingt den Blick ins Zentrum der Nassplatte. Ich freue mich, dass ich mit diesem Objektiv ein Werkzeug mehr in meinem Studio habe mit dem ich einzigartige Porträts entstehen lassen kann.
Ich bin schon auf die nächsten Ergebnisse gespannt.


L3A8109 L3A8083 L3A8095 L3A8101 L3A8103 L3A8107 2_Rohteil_aufgespannt 8_Schnitt_1 IMG_2873 IMG_4526 9_Ring_nach_Drehen_2 10_Ring_fertig_1 IMG_7827 IMG_7829 IMG_7833 IMG_7834 IMG_7842 IMG_8187 IMG_8201 IMG_8202 IMG_8203 IMG_8233 IMG_8238 IMG_8244 IMG_8259 IMG_8265
[Show picture list]





Nächste Kollodium Nassplattenworkshops: http://www.markus-hofstaetter.at/pages/workshops/


Für individuelle Workshops kontaktiert mich hier http://www.markus-hofstaetter.at/pages/kontakt/

 

Wollt ihr selber eine Nassplatte samt Entstehung erleben – kontaktiert mich einfach http://wetplate.art

 

Wollt ihr immer auf Letztstand sein, benutzt einfach meinen Newsletter ein Newsletter: https://blog.markus-hofstaetter.at/Newsletter/


English version

become a Patreon and support me: https://www.patreon.com/mhaustria

It was a normal Saturday afternoon in November when I just walked into a flea marked. I met some friends there and looked a little bit around. At the end I bought this Gasc and Charconnet 500mm petzval lens. If you are as old as I am and have seen the movie “Big trouble in little China Town”, you know the Quote from Egg Shen: “But that’s how it always begins. Very small.” I think that is how my projects always start. Mostly I ask myself a month later, what I got myself into again. It was a bit easier this time. By the way, Gasc and Charconnet was founded at about 1860 in Paris and manufactured lenses under their name until 1880 when they changed to the name Laverne. 



As mentioned in the video, Haumberger Fertigungstechnik Gmbh made the threaded ring that I needed for the lens. I can strongly recommend them, if you are in the need for something like that.



For a better understanding how to measure focal length and aperture I added this little graphic for you.



The first wet plate portrait I took with that lens (I’m sure this lens could tell lots of stories what it have seen before) with this Lens was from Prof. Dr. Sobotka.
As the president of the photographic society and lots of knowledge about this topic.

As a pohotographer here in Austria I can strongly recommend to become a member of thethe photographic society. With a membersheep you can benefit from lecutres, exhibitions, knowledge from other members and lots more. I enjoy this membership a lot. https://www.photographische-gesellschaft.at/ Use this form to become a member:  https://blog.markus-hofstaetter.at/BEITRITTSERKLAERUNG.pdf

He seemed to me like the Austrian Einstein of photograohy and with this idea in mind I did the portrait. You can find more information about mr Sobotka here:http://www.club-carriere.com/clubcarriere/index.php/branchen/fachbeitraege/userprofile/31290





I felt in love with this unique look this lens produces. It forces you to look at the center. For me it is a new tool that I can use to generate unique and special portrait. Lets see what I do do with it on the next portrait.


L3A8109 L3A8083 L3A8095 L3A8101 L3A8103 L3A8107 2_Rohteil_aufgespannt 8_Schnitt_1 IMG_2873 IMG_4526 9_Ring_nach_Drehen_2 10_Ring_fertig_1 IMG_7827 IMG_7829 IMG_7833 IMG_7834 IMG_7842 IMG_8187 IMG_8201 IMG_8202 IMG_8203 IMG_8233 IMG_8238 IMG_8244 IMG_8259 IMG_8265
[Show picture list]




Wetplate /Nassplatten Workshops: http://www.markus-hofstaetter.at/pages/workshops/


Fine Art Shop http://www.markus-hofstaetter.at/pages/front_store/


If you guys want to experience yourself how a tintype is made and own a one of a kind wet plate, please contact me via my website http://wetplate.art
 


Don’t forget to subscribe to my Newsletter: https://blog.markus-hofstaetter.at/Newsletter/
 

collodion, Gascon and Charconnet, Hensel, nassplatte, petzval, photography, portraits

Post navigation

Previous Post: Wet Plate rewind 2019
Next Post: World Photographic Cup Best Nation Award for my Wet Plate Portrait

Related Posts

Podcast Interview alumitype
Nassplatte “Gelb-rote Tulpen” wird in China ausgestellt collodion
Private Collodion Wet Plate Workshops alumitype
Bratislava 1619 action
Freilichtmuseum Salzburg Wet Plate Experience (rainy days) alumitype
Muckendorf Wipfing Adventmarkt 2014 events

Comments (5) on “Bringing a 160 Year Old Giant Petzval Lens Back to Life”

  1. Pingback: Bringing a Giant 160-Year-Old Petzval Lens Back to Life – Photography News World
  2. Pingback: Bringing a Giant 160-Year-Old Petzval Lens Back to Life - TodayPic
  3. Pingback: Bringing a Giant 160-Year-Old Petzval Lens Back to Life | The Shutter Club
  4. WINSTON BRACKEN says:
    January 23, 2020 at 20:28

    Great work man, really glad I ran into it. Curious with the 500mm lens portrait in the darkroom what process was used?

    Oh and if look at my website you might like the Raindrops series.

    Again great work!

    1. Markus says:
      January 27, 2020 at 14:43

      Thanks a lot. I shot with the wet plate collodion prcoes. Send me a link to your website please.

Comments are closed.

Copyright © 2025 Markus Hofstätter's blog.

Powered by PressBook Masonry Dark